PRO 12, professionalisme volgens standaard
Zes professionele machines in de aanbieding!
Voor zijn tijd zeer vooruitstrevend: fundamenteel de juiste electronische eigenschappen: maximale uitsturing zonder kosmetische aanpassingen, grote toegankelijkheid opname en weergave in alle mogelijke combinaties en voor technisch onderhoud. Degelijke bouw (gegoten aluminium schaalchassis), solide loopwerk, zeer groot vliegwiel, drie motoren. Trackkeuze: links en rechts, alleen links, alleen rechts, zowel bij opname als weergave. Lijn uit onafhankelijk van monitor uit en van lijn in. Ingangen: lijn, microfoon, 250 mV. (diode) en kopie ander track (band echo), dus ook nabandcontrole. Uitgangen: lijn, monitor, 250 mV. (diode). Eigen speaker. Bandstart door 0,1 sec. startdelay (geen flutter). Zeer snelle spoeltijden, spoeldiameter 18 cm. Alle voorzien van verwisselbare koppenbrug. Gewicht: 26 kilo.
Volspoor stereo en een machine met extra koppenbrug voor vier sporen stereo. Rackmount 6HE hoog, in een koffer. Ze draaien in elke stand. De Nederlandse Omroep Stichting heeft er ooit 300 van gehad.

Snelheden: 19 en 9,5 cm/s, twee gemodificeerd naar 38 en 19 cm/s. Enkele geoptimaliseerd voor afstandsbediening en voor lock-up faciliteiten bij synchronisatie diaprogramma's (extra spoor). Enkele andere voorzien van montagemogelijkheden (remmen los).  
Vier voorzien van glasferrietkoppen (zien er uit als gepolijste diamantjes).
Hang er DBX type II aan en je hebt CD kwaliteit: lasnaden van montages en overspraak van de diapuls hoor je niet meer: het is gewoon weg.
Machine F (max. 19 cm/sec.):
een fulltrack stereo programmeer en playbackrecorder voor oa. diaprogramma's, met extra electronica (extra kop) voor de codering, vlinderkoppen, remote start/stop, 9,5 en 19 cm/sec., een der beste machines. Nu € 200,-
==============================
Machine C: een stereo montagerecorder met glasferrietkoppen; remotestart/stop; 9,5, en 19 cm/sec.; uit de beschikbare machines een der beste. Nu € 150,-






==================================
Anekdotes:
Na afloop van een diapresentatie vroeg een technicus "...of deze muziek echt van die PRO 12 afkomstig was...". Ik zei: "Ja".  
Hij antwoordde met ongeloof: "Dit was toch een CD....??"

Iemand die veel met PRO 12 omging liet er eens eentje vallen, van een meter hoogte. Kast kapot, deksel gesprongen.., 20 kilo high tech aan diggelen.
Iedereen dacht "... nou, dit was het dan..."
Toch even proberen... en hij liep!
In zijn "jas" waar de vellen van af hingen!

PRO 12 is eigenlijk een machine die niet kapot kan gaan. Daarvoor heeft hij teveel meegekregen. Ook snaren kunnen nog steeds vervangen worden.
Komplete ownersmanual met schema's voorhanden, alsmede onderdelen als toonaswielen, extra koppen, snaren ed. Machines als deze kunnen wel een klapje hebben.
PRO 12 in kofferuitvoering,
uit de koffer geschikt voor 19 inch.

Machine A (max. 38 cm/sec.):
een fulltrack stereo opname en playbackrecorder met snelheden 19 en 38 (!) cm/sec., monteren mbv. remmen los (hand- voetschakelaar), 3 koppen, puntgave glasferrietkoppen, remote start/stop.
Nu € 200,-
=================================
Machine B (max. 38 cm/sec.):
een fullstereo opname en playbackrecorder met snelheden 19 en 38 (!) cm/sec., 3 koppen, puntgave glasferrietkoppen. Nu € 180,-













==================================
Machine D: De oudste van het stel, maar loopt. Volspoor stereo. In koffer. Met gewone vlinderkoppen, geluid niet echt goed. Kan gerepareerd worden. Nu € 25,-



================================

Uitklapbaar paneel met: analoge VU meters met -10 dB schaal voor inregelingen. Uitgeklapt zijn alle interne regelaars toegankelijk.
kanaalkeuze playback
keuze ingangen en level per kanaal
level playback
volumeregeling monitor
keuze track voor opname
schakelaars loopwerk
teller
vlnr. hoofdtelefoon, bandlifter, pauze, netschakelaar, cuehandel
snelheden 9,5 en 19 cm/sec.,
bij customized 19 en 38 cm/sec
Machine E (max. 19 cm/sec.):
een fulltrack stereo opname, weergave en programmeerrecorder, voor oa. diaprogramma's, met extra electronica (extra kop) voor de codering, 4 koppen, met puntgave glasferrietkoppen, remote start/stop, 9,5 en 19 cm/sec. Nu € 225,-
==================================
Hieronder: nog eens getoond het aantal schakelmogelijkheden: de Pro12 is een veelzijdige recorder die zich niet gauw uit het veld laat slaan.
--------------------------------------------------------------------------
De extra dia-electronica bestaat uit schakelingen die het signaal voorbereiden voor wissen, opname of weergave.
De extra kop plaatst het signaal exact tussen de twee geluidssporen (kan alleen volspoor stereo). Het wissignaal en de bias komt van de PRO12 zelf, te zien aan de oscillator en de HF amp 1 en 2 op het blokschema hiernaast.

Het blokschema van een Pro12. Hieruit blijkt de vele toepassingen: naband-controle per kanaal apart, afzonderlijk kanalen opnemen, kanaalwisselen etc. De kanalen zijn geheel gescheiden en identiek aan elkaar.
Ook het loopwerk kan op afstand aan en uit gezet worden (pauze, niet op dit schema). Met behulp van een extern schakeltoestel die op een signaal reageert kan zodoende een andere recorder worden gestart.
De achterzijde met ingangs- en uitgangspluggen. Een Pro12 kan ook rechtop spelen, of op zijn kant.
luidspreker
zware rubber strips als voeten
Voor kontakt:
Machine C is verkocht naar iemand in Duitsland. Na een servicebeurt, om e.e.a. op eigen kwalifikaties af te stemmen, zal deze machine nog veel jaren draaien!
INMIDDELS DRIE MACHINES VERKOCHT
Machine D is verkocht naar iemand in onze overzeese gebiedsdelen.
De PRO12 heeft een gelikte manier van starten: midden in muziek hoor je helemaal niet dat hij gestart wordt. Plotseling is er muziek en buitengewoon strak!
Hoe hij dat doet?
De toonasrol (1) wordt zeer gelijkmatig tegen de toonas (2) gelegd door een regelbare magneet (3) zodat de band onmerkbaar start. Geen flutter, WOW, weeiip, snoik, joeeaaie, growl of wat dan ook. Toen al, en nu nog steeds.
Diaprogramma's doe je zo:
De PRO 12 met diafaciliteit heeft een aparte in- en uitgang voor de diabesturing. Het signaal voor de besturing kan zijn: een 1000Hz. puls, of daaromtrent, een computersignaal van 500-1500 Hz. Dit signaal wordt eerst opgenomen (nadat het geluidssignaal klaar is, voor de juiste codering van de dia's) en na gereedkoming weer weergegeven. De puls zelf kan van een stuurapparaat komen, van een diaprojector zelf of van een computer (met diastuursoftware). Voor een PRO 12 maakt het signaal niets uit: de recorder slikt alles wat binnen het bereik
Machine B is, net zoals machine A, een gemodificeerde PRO 12 met snelheden van 19 en 38 cm/sec. Na deze modificaties bleken de machines specificaties te hebben die ver boven die van de fabriek uitgingen: een frequentie respons ver in de 20 kHz. en een zeer lage ruisvloer.

De nieuwe eigenaar van machine B zal vele jaren plezier van hem hebben.
ligt van het hiervoor aangegeven signaal! Ook het aantal projectoren maakt niets uit. Dat kunnen er een, twee, acht of zesendertig zijn, zolang de apparatuur daarna het maar aankan. Spreekwoordelijk zijn de multi-image shows met flitsende effecten, loops, panorama's, superimposes ed. Iemand die nog hele stapels dia's heeft, waar hij ooit wat mee heeft willen doen, kan daar nu voor niet al te veel geld aan beginnen.
Wil je er mee van weten, ga dan naar                              , klik op rubriek "In project uitvoeren" en klik rechtsonder op het breede plaatje onder "Het superbrede diaprogramma".
Die regelbare magneet heeft twee instellingen: een voor de snelheid waarmee hij gaat trekken en een andere voor de kracht waarmee dat gebeurt. En goede instelling laat de magneet binnen 0,1 seconde trekken, maar met een vloeiende beweging. Gevolg: je hoort het startmoment niet meer..., de band gaat niet lussen, wordt direkt strak aangetrokken.
===================================================================================
--------------------------------------------------------------------------------------
Pagina's testrecord PRO 12:


==============================
info@oldaudio.nl
1
2
3
4
5
Terug
www.pcoene.nl